*** Ako možete postati svjesni svojih želja, ako možete osmotriti svoje želje, tada će se čudo dogoditi, najveće moguće čudo. Onog trenutka kada postanete svjesni svojih želja, vi možete lako uočiti da se nijedna želja ne može ispuniti. *** |
Sloboda
Teme |
SLOBODA
Postoje tri vrste slobode, a te tri vrste treba pravilno shvatiti. Prvo je sloboda od nečega, drugo je sloboda za nešto, a treće je sama sloboda – niti od niti za. Prva, sloboda od je reakcija. Ona je orjentisana ka prošlosti; vi se borite protiv prošlosti, vi želite da se oslobodite toga, vi ste opsjednuti time. Psiholozi pokušavaju da vam daju tu slobodu, slobodu od prošlih trauma, rana djetinjstva. Primalna terapija je bazirana na prošlosti. Vi treba da se vratite i da se oslobodite od prošlosti, treba da dosegnete do prvobitnog krika, tada ćete biti slobodni. Zato sloboda znači – za primalnu terapiju, za psihoanalizu i druge terapije – da se prošlost treba odbaciti. Vi treba da se borite sa time, treba da to nekako dovedete u red, da sebe iščupate iz prošlosti, tada ćete biti slobodni.
Psiholozi pokušavaju da vam daju tu slobodu, slobodu od: od prošlih trauma, rane djetinjstva. Primalna terapija je u osnovi bazirana na prošlosti. Vi treba da idete unazad da bi oslobodili sebe od prošlosti, treba da dosegnete do prvog primalnog krika, tada ćete biti oslobođeni. Zato sloboda znači – za primalnu terapiju, za psihijatre i druge terapeute – da se prošlost treba odbaciti. Vi treba da se borite sa tim, to nekako treba da sprovesti – izvući sebe iz prošlosti, tada ćete biti slobodni.
Kada je ta sloboda u pitanju, Karl Marks i Sigmund Frojd nijesu protivni jedan drugom, obojica se sa tim slažu. Karl Marks kaže da čovjek treba da se oslobodi prošlosti, svih prošlih društvenih struktura, ekonomskih struktura. Njegov pristup je politički. Frojdov pristup je psihološki, ali obojica su ukorijenjeni u ideju oslobođenja od. Sve političke reforme su reakcionarne, a kada reagujete, vi nijeste slobodni. To treba da se shvati. To vam samo daje privid slobode, ali to nije istinska sloboda. Kroz reakciju nije moguća potpuna sloboda. Kroz reakciju nije moguća istinska sloboda. A samo potpuna sloboda je istinska sloboda.
Vi možete ići protiv prošlosti, ali samo biti protiv toga, vi bivate uhvaćeni od toga na stražnja vrata. Zbog toga se događalo iznova i iznova da bilo sa kim da se borite, vi postajete nalik njemu. Veoma pažljivo birajte svoje neprijatelje jer ćete biti određeni od njih! Boreći se sa njima očigledno ćete morati da naučite njihove strategije. Vi ćete morati da naučite njihove taktike, moraćete da naučite njihove načine borbe. Malo po malo će neprijatelji postati veoma slični vama, mnogo sličniji nego vaši prijatelji.
Druga ideja je sloboda za; ona je orijentisana ka budućnosti. Prva je politička, druga je više poetična, vizionarska, utopijska. Mnogi ljudi su pokušali i to, takođe, ali ni to nije moguće, jer orijentisani ka budućnosti ne možete živjeti u sadašnjosti – a vi treba da živite u sadašnjosti. Vi ne živite u prošlosti, ne možete da živite u budućnosti, vi treba da živite u sadašnjosti. Vizionari samo zamišljaju. Oni mogu zamisliti divne utopije, ali te utopije se nikada ne ostvaruju, ne mogu biti stvarnost.
Ako reagujete na prošlost, vi ste opredijeljeni za prošlost. Ako zaboravite prošlost i pogledate u budućnost, vi ste i dalje vođeni prošlošću, samo nijeste toga svjesni. Zagledati budućnost, vi sanjate divne snove, ali oni ne mogu promijeniti stvarnost. Stvarnost ostaje ista. Snovi su veoma nedjelotvorni, nemoćni. Prvo, sloboda od je reakcija. Drugo, sloboda za je revolucija. Treće, upravo sloboda je buntovništvo. Ona je orijentisana na stvarnost. Prva je politička, druga je pjesnička, a treće je mistična, religiozna.
Što mislim kada kažem upravo sloboda? Niti za niti protiv; ni prošlost ni budućnost, upravo biti ovdje i sada, upravo živjeti iz trenutka u trenutak bez ideologije, bez utopije. Istinski sanijasin, istinski mistik nije protiv prošlosti, nije ni za budućnost. On je krajnje obuzet stvarnošću tako da nema vremena, nema energije za prošlost ni za budućnost. Tako se rađa buntovnik. Buntovnik je najljepši fenomen u svijetu. Buda je buntovnik, Isus je buntovnik; Atiša je buntovnik, i Kabir je to. To su buntovnici. Vi ćete ih pogrešno shvatiti ako mislite o njima kao o revolucionarima; oni to nijesu. Oni nijesu ni reakcionari. Njihova orijentacija je sasvim drugačija, njihova orijentacija je sada, ovdje. Oni ne žive za neki ideal, a ne žive ni protiv nekog ideala. Oni nemaju neke ideje; nikakva ideologija ne bitiše u njihovoj svijesti.
Potpunu čistotu ovog trenutka, oni žive, oni uživaju u tome, oni pjevaju o tome, oni to plešu. A kada dođe sljedeći trenutak, oni i taj trenutak žive sa istom radošću, sa istim raspoloženjem. Oni se kreću iz trenutka u trenutak, oni ništa ne planiraju.