*** Ružin cvijet sadrži sve ruže prošlosti. I ako možete shvatiti, on sadrži i sve buduće cvjetove, takođe. *** |
Teme |
TANTRA I JOGA
Tantra i joga su temeljno drugačije. One vode istom cilju. Ipak, njihovi putevi nijesu samo drugačiji, oni su i suprotni. Stoga se to mora shvatiti veoma jasno.
Proces joge je, takodje, metodološki; i joga je vrsta tehnike. Joga nije filozofija. Upravo nalik tantri i joga ovisi o djelovanju, metodima, tehnici. Djelovanje te odvodi u yogu, takodje, ali proces je drugačiji. U jogi se pojedinac mora boriti: to je staza ratnika. Na stazi tantre osoba se uopšte ne mora boriti. Naprotiv, ta osoba se treba prepustiti - ali sa SVIJEŠĆU.
U jogi je prisutno potiskivanje sa sviješću: tantra je prepuštanje sa sviješću. Tantra kaže: bilo što da si, Vrhovno nije suprotno tome. To je rast: ti možeš rasti na putu Vrhovnog. Ne postoji suprotnosti izmedju tebe i Vrhovnog, ne postoji suprotnosti izmedju tebe i Stvarnosti. Ti si dio toga. Zato nije potrebno nikakvo protivljenje prirodi, nikakva borba, nikakvi konflikt, nikakvo potiskivanje prirode nije potrebno. Ti samo treba da koristiš prirodu; treba da koristiš sve ono što si ti ,da bi došao do konačišta.
U jogi treba da se boriš sa sobom da bi to ostvario. U yogi je svijet i moksha (Oslobodjenje) - ti kao što si, i ti kakav treba da budeš - to su dvije suprotnosti. Potiskivati, boriti se, isključiti ono što si kako bi mogao dostići ono što ti možeš biti. Poći iza iskustva u yogi znači smrt. Ti moraš umrijeti kako bi se tvoje stvarno biće rodilo. U očima tantre, joga je samo jedno duboko samoubistvo. Ti moraš ubiti svoju prirodu - svoje tijelo, svoj instikt, svoje želje, sve. Tantra ti nalaže da prihvatiš sebe onakvog kakav si. To je samo jedno duboko potvrdjivanje, jedno duboko prihvatanje. Nemoj činiti jaz izmedju sebe i Stvarnog, izmedju svijeta i Nirvane. Nemoj stvarati nikakav raskol. Za tantru ne postoji nikakvi raskol; smrt nije potrebna. Za tvoje preporođenje, smrt nije potrebna: već transcendencija. Za jednu takvu transcendenciju, za jedan takav preporod, iskoristi sebe.
Na primjer, seks je prisutan, seks kao bazična energija - osnovna energija kroz koju si rodjen, sa kojom si se rodio. Osnovne ćelije tvoga bića i tvog tijela su seksualne, zato se ljudski um okreće oko seksa. Po yogi, ti se moraš boriti sa tom energijom. Putem te borbe ti stvaraš jedan drugačiji centar u sebi. [to se više boriš to se više integrišeš u jedan sasvim drugačiji centar. Seks više nije tvoj centar. Boreći se sa seksom - naravno, svjesno - u sebi ćeš stvoriti jedan drugačiji centar svog bića, novi centar, novi naglasak, novo kristalisanje. Tada seks neće više biti tvoja energija. Ti ćeš stvoriti svoju novu energiju boreći se sa seksom. Jedna drugačija energija će ući u tvoje biće, jedan drugačiji centar egzistancije. Za tantru treba da koristiš seksualnu energiju. Nemoj se boriti protiv toga: transformiši to. Nemoj razmišljati u duhu neprijateljstva: budi prijateljski okrenut tome. To je tvoja energija. To nije loše, to nije ništa ružno. Svaka energija je prirodna. Ona se može iskoristiti za tebe, a može se koristiti i protiv tebe. Ti možeš načiniti blokadu oko toga, barijeru, a možeš je iskoristiti i kao stepenicu. To se može koristiti! Kada se ispravno koristi, ona postaje prijateljska; kada se pogrešno koristi, to postaje tvoj neprijatelj. Ona to nije. Energija je samo prirodna stvar. Način kako obični čovjek koristi svoj seks, to mora biti neprijateljstvo. To ga uništava; on se samo rasipa sa time.
Joga uzima drugačiji i suprotni smjer - suprotan običnom umu. Uobičajeni um je bio uništavan svojim željama zato je yoga naredila da se prekine sa željama: biti bez želja. Treba se boriti protiv želja i stvoriti izvjesnu integraciju u sebi koja ne podleže željama. Tantra kaže da treba da budete svjesni svojih želja: nije potrebno boriti se. Treba se kretati kroz žudnje sa potpunom sviješću, a kada se budete tako kretali kroz svoje želje vi ćete ih transcendirati. Vi ćete biti sa njima, ali nećete biti od njih. Vi ćete proći kroz to, ali ćete ostati spolja, bićete van domašaja tog uticaja. Joga djeluje kao nešto više jer je suprotna običnom ljudskom umu. Tako obični um može razumjeti jezik yoge. Ti znaš kako te seks može mučiti, kako te uništava, kako se ti vrtiš oko seksa nalik robu, nalik slugi, nalik lutki na koncu. Ti to znaš iz svog iskustva. Zato kada yoga kaže da se protiv toga treba boriti, ti odmah to razumiješ. To je poziv, jednostavni poziv yoge, njena privlažnost.
Tantra se tako lako ne može prihvatiti, ona nije tako privlačna. Ona izgleda neprivlačno, teško ostvariva: Kako da se krećemo kroz želje, a da ne budemo opčinjeni njima? Kako je moguće biti u seksu svjesno, sa potpunom sviješću? Obični um postaje uplašen toga. To mu izgleda veoma opasno. Ne zbog toga što to jeste opasno: bilo što da znaš o seksu izaziva strah i opasnost u tebi. Ti poznaješ sebe, ti dobro znaš kako obmanjuješ sebe. Savršeno dobro znaš da je tvoj um lukav. Ti se možeš kretati kroz želje, kroz seks, kroz bilo što, a da obmanjuješ sebe da se kroz to krećeš sa potpunom sviješću. Upravo zbog toga, ti osjećaš opasnost. Opasnost nije u tantri; to je u tebi. A privlačnost yoge je u tebi, zbog tvoga uobičajenog načina rasudjivanja, zbog tvojeg potiskivanja seksa, zbog tvog uma koji osudjuje seks, koji kažnjava seks. Pošto takav um nije zdrav kada je seks u pitanju, yoga tada izgleda privlačno. Sa boljim čovječanstvom, sa zdravijim seksom- prirodnim, normalnim - stvar bi izgledala drugačije. Mi nijesmo normalni i prirodni. Mi smo potpuno nenormalni, nezdravi, zaista suludi. Pa pošto su svi kao mi, to se i ne osjeća.
Ludosti su normalne. Zato NE BITI LUCKAST može izgledati nenormalno. Buda je nenormalan, Isus je nenormalan među nama. Oni i ne pripadaju nama. Ova "normalnost" je bolesna. Ovaj "normalni" um je stvorio prijemčivost za yogom. Ako primite seks prirodno - bez ikakvog filozofiranja, bez mudrovanja za ili protiv toga; ako prihvatite seks kao što prihvatate svoje ruke, svoje oči, ako je to potpuno prirodno prihvaćeno, ako je prihvaćeno kao nešto prirodno, tada će ti tantra biti bliža, tantra će ti se više dopasti. I samo tada, i tek tada, tantra će biti korisna za mnoge. Ali dani tantre tek dolaze. Prije ili kasnije, tantra će ući u mase jer će tada po prvi put za to vrijeme doći, doći će vrijeme da se seks prihvati prirodno. Moguće je da će ta eksplozija doći sa Zapada zbog autora kakvi su Frojd, Jung ili Rajh, koji su pripremili za to teren. Oni nijesu ništa znali o tantri, ali su pripremili teren za njen razvoj. Zapadnjačka psihologija je došla do zaključka da je osnovna ljudska bolest negdje oko seksa; u temelju ljudskog ludila je seks. I dok se takva seksualna orjentacija ne razbije, čovjek neće biti prirodan i normalan. ^ovjeku je išlo loše upravo zbog njegovog pristupa seksu. Nikakav stav nije potreban. Tek tada ćeš biti prirodan. Kakav pristup trebate prema svojim očima? Jesu li one loše ili su Božanske? Jesi li za oči ili protiv njih? Tu ne postoji nikakvog stava, nikakvog pristupa! Zbog toga su tvoje oči i normalne.
Pokušaj da preduzmeš neki stav. Pomisli kako su ti oči vražje. Gledanje pomoću njih bi tada bilo teško. Gledanje bi tada primilo istu problematičnu oštricu kao seks. Tada bi ti samo želio da gledaš, žudio bi za time, čeznuo za time. A kada bi pogledao, osjetio bi krivicu. Uvijek kada bi pogledao, osjetio bi krivicu da si uradio nešto loše, da si zgriješio. Tada bi poželio da ubiješ svoje čulo vida: poželio bi da uništiš svoje oči. A što bi više to želio, više bi bio usmjeren ka očima. Tada bi započeo veoma apsurdnu aktivnost. Ti ćeš tada željeti da gledaš što je više moguće i uporedo sa time osjećati višu krivicu. Isto se dogadja i sa seksom.
Tantra nalaže da prihvatimo sve što smo. To je jedna osnovna nota - u potpunom prihvatanju je moguć rast. Tada iskoristi svu energiju koju posjeduješ. Kako da je iskoristiš? Prihvati je; a onda razotkrij kakva je to energija, što je seks, kakav je to fenomen. Mi nijesmo u skladu sa time. Mi znamo mnoge stvari o seksu samo posredstvom drugih. Moramo proći kroz seks, moramo imati seksualno iskustvo. Mi to i radimo, ali sa krivicom, sa umom koji osuđuje, sa potisnutim stavom: u žurbi, formalno. Nešto se mora uraditi sa namjerom da se rasteretite. Takav seksualni čin nije i ljubavni čin. Ti u tome nijesi srećan, ali se toga ne možeš lišiti. [to više pokušavaš da to napustiš, to ti sve više biva privlačno. [to više nastojiš da to negiraš, to si sve više uvučen u to. To ne možeš negirati, ali taj negirajući stav, taj stav ka poništenju, uništava um, stvarnu svijest, stvarnu senzitivnost koja jedino to može razumjeti. Tako to ne možeš shvatiti. Samo jedna duboka senzitivnost može nešto razumjeti; samo duboko osjećanje, duboki poriv u to, može nešto razumjeti. Ti seks možeš shvatiti samo ako mu pridješ kao pjesnik koji prilazi cvijetu: SAMO tako! Ako osjećaš krivicu prema cvijetu, ti možeš proći kroz najveću baštu, ali ćeš proći zatvorenih očiju. I tada ćeš biti u žurbi, u jednom dubokom i suludom trku. Jedva ćeš iščekati da izađeš iz te bašte. Kako onda možeš biti svjestan?
Zato ti tantra nalaže da budeš svjestan i da prihvatiš sve što si ti. Ti si jedna velika misterija mnogih multi-dimenzionalnih energija: prihvati to, i kreni kroz to sa dubokom i moćnom energijom, sa senzitivnošću, sa sviješću, sa ljubavlju, sa razumijevanjem. Kreći se sa tim kroz život! Tada će svaka želja biti samo sredstvo da se to prevaziđe, da se ode dalje od toga pukog nagona. Svaka energija će tada biti od pomoći. I tada je ovaj svijet Nirvana, a ovo naše tijelo hram - sveti hram, sveto mjesto.
Joga je negacija, tantra je afirmacija. Joga razmišlja u duhu dualnosti: upravo zbog toga se zove "yoga". To znači: staviti dvije stvari zajedno, udružiti dvije stvari. Ali dvije stvari su već tu; dualnost je već prisutna. Tantra kaže da nema dvojnosti. Ako ima dvojnosti, ti ih ne možeš udružiti. I koliko god pokušavaš, oni ostaju uvijek dvoje. Kako god da ih postaviš, oni uvijek i dalje ostaju dvoje. Ta borba se samo nastavlja, dualizam i dalje ostaje. Ako bi svijet i Božansko bilo dvoje, oni se nikada ne bi mogli udružiti. Ako oni stvarno nijesu dvoje, ako samo tako izgleda, samo tada će biti jedno. Ako je tvoje tijelo i tvoja duša odijeljena, ako su to dvije djeljive stvari, one se tada neće moći staviti zajedno. Ako ste ti i Bog dvoje, tada ne postoji mogućnosti da se sjedinite, da se udružite, da budete zajedno. Oni će i dalje ostati dvoje.
Tantra kaže da ne postoji dvojnosti; to samo tako izgleda. Zašto onda pomagati toj izglednosti da bude jača? Tantra pita: čemu onda pomagati taj izgled dvojnosti da bude jači? Razori to upravo ovog trena! Budi jedan! Ti postaješ sjedinjen, bivaš jedan samo putem prihvatanja, potvrdjivanja, a ne putem borbe i sukoba. Prihvati svijet, prihvati tijelo, prihvati sve što se prožima kroz to. Nemoj stvarati neki drugi centar u sebi jer je po tantri taj drugi i drugačiji centar samo ego. Za tantru, zapamti to, to nije ništa drugo da ego. Zato nemoj stvarati ego. Samo budi svjestan onoga što si. Ako se boriš, onda je ego prisutan. Usled toga je veoma teško naći yogina koji nije egoist. To je veoma teško! Ti jogini mogu govoriti o ne-egocentričnosti, ali oni ne mogu biti manje egocentrični. Takav njihov proces stvara ego. I što se više boriš, to ti sve više ego jača. Ako pobijediš u jednoj takvoj borbi, ti ćeš dospjeti do najvećeg ega.
Tantra kaže da se ne boriš! Tada neće biti mogućnosti za egom. Ako budemo shvatili tantru, tu će tada biti puno problema, jer je za nas stanje bez borbe stanje pasivnosti, predaje. Tada bivamo uplašeni. Jer, ne boriti se, za nas znači biti popustljiv, znači predati se. Mi smo se predavali, popuštali vjekovima i nijesmo nigdje stigli. Ali za tantru popustljivost nije "naša" popustljivost. Tantra kaže da se prepustite, predate ali da to učinite sa sviješću - BUDITE SVJESNI. Ako ste ljuti, tantra ne kaže da ne budete ljuti. Tantra ti kaže da budete ljutiti čitavim bićem, ali i budite svjesni. Tantra nije protiv gnjeva. Tantra je samo protiv spiritualnog sljepila, protiv duhovne uspavanosti, duhovne nesvjesnosti. Budi svjestan i budi ljut. A to je tajna te metode - ako si svjesno ljut, to će se transformisati: to će postati milostivost. Zato tantra kaže da gnjev nije tvoj neprijatelj. To je sjeme milostivosti. Ista ljutina, ista energija će postati milostivost. Ako se budeš borio sa time, tu više neće biti mogućnosti za milostivost. Ako pobijediš u toj borbi, ako uspiješ da to potisneš, ti ćeš tada biti samo mrtav čovjek. Tu više neće biti gnjeva jer si ga ti potisnuo. Tu neće biti ni milostivosti, jer se samo kroz ljutinu milostivost može postići. Transformisana ljutina je milostivost. Ako pobijediš u svome potiskivanju, što je neizvodljivo, tada neće biti ni seksa, ali ni ljubavi, takođe, jer sa umiranjem seksa umire i energija koja te može dovesti do ljubavi. Tako ćeš biti oslobođen od seksa, ali ćeš biti i lišen ljubavi. Tako je čitava stvar promašena jer bez ljubavi nije moguće ostvariti božanstvenost, bez ljubavi nije moguće oslobodjenje, bez ljubavi nije moguća sloboda.
Tantra nalaže da se iste energije moraju preporoditi. To se može reći i na ovaj način: ako si protiv svijeta, Nirvana nije moguća - jer ovaj svijet treba da se transformiše u Nirvanu. Tako si protiv osnovne energije koja je izvorište svega. Zato tantrička alhemija kaže da se ne treba boriti: budite prijateljski raspoloženi sa svim energijama koje su ti date. Poželi im dobrodošlicu. Osjeti zahvalnost da si ljut, da osjećaš seksualni naboj, da imaš požudu. Budite zahvalni tome jer su to sve sakriveni izvori. Oni se mogu transformisati, mogu se otvoriti. A kada se seks transformiše, on postaje ljubav. Otrov je nestala, ono što je bilo ružno u tome je nestalo. Sjeme može izgledati ružno ali kada ono oživi ono pusti korijenje i počne cvjetati. Tada je predivno. Nemoj odbacivati sjeme jer tako odbacuješ i cvijeće koje je u njemu. To cvijeće još nije tu, još se nije ukazalo, nije se manifestovalo - tako ga ni ne možeš vidjeti. Oni su neispoljeni ali su i dalje tu. Iskoristi to sjeme kako bi mogao dospjeti do cvijeta. Zato prvo dopusti da se ispolji prihvatanje, jedno senzitivno razumijevanje i svjesnost. Tek tada je popustljivost dopuštena.
KNJIGA TAJNI